انواع پروتئین ها و کیفیت آنها

1-   پروتئینهای کامل: مانند شیر و فراورده های آن ،گوشتهای قرمز و سفید و

تخم مرغ . رشد و نمو و ساختن بافتهای جدید به خوبی صورت می گیرد .

 

۲-   پروتئین نیمه کامل :مانند پروتئینهای گیاهی (غلات و حبوبات )از بافتهای

بدن مراقبت می کنند و باعث ترمیم آنها می شوند ولی برای افزایش رشد

کافی نخواهد بود

         3-   پروتئینهای ناقص : کیفیت پروتئینی آنها پایین است و نمی توانند به

    تنهایی موجب نگهداری و یا رشد بدن شوند . مثل بعضی از پروتئینهای

گیاهی از قبیل ذرت .

 

          با مخلوط کردن دو نوع پروتئین گیاهی یا افزودن مقدارکمی پروتئین حیوانی یک پروتئین کامل بدست می آید.مانندمخلوط کردن برنج و عدس ،برنج و باقلا

 دیدن جزئیات دامه مطلب


نقش پروتئین ها در بدن 

پروتئین ها از مواد اصلی تشکیل دهنده سلولها و بافتهای بدن هستند به عبارت دیگر پروتئین ها فراوان ترین ترکیب آلی بدن هستند و قسمت اعظم عضلات بدن از پروتئین تشکیل می شود خواص پروتئین ها در بدن عبارتند از :

الف) حفظ ثبات و ترمیم بافتهای بدن

ب) ساخته شدن هموگلوبین ( هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول قرمز وجود دارد و اکسیژن را به سلولهای بدن می رساند .)

ج) پادتن یا آنتی بادیها که پروتئین های دفاعی بدن برضد میکروبها هستند .

د) ساخت آنزیمها و هورمونها

ﻫ ) تولید انرژی ( البته وقتی کفگیر به ته دیگ خورده باشد !! یعنی کربوهیدرات و چربی بدن در حداقل توجهی مصرف شده باشد . )

نیاز روزانه به پروتئین

 

افراد معمولی بدون فعالیت جسمی به ازاء هر کیلوگرم وزن روزانه به 8/0 گرم پروتئین نیاز دارد . محققان علوم ورزشی معتقدند ورزشکاران روزانه به 2-2/1 گرم پروتئین به ازاء هر کیلو گرم وزن نیاز دارند اصولا 15 درصد رژیم غذایی باید پروتئین باشد .

 

اثر پروتئین برکارآئی ورزشی

 

مقدار پروتئین در حد مورد نیاز روزانه که در بالا ذکر کردیم کارائی را بالا می برد امام مصرف مقادیر بسیار زیاد و بیش از حد لازم نه اثر مفید ندارد بلکه می تواند مضر باشد  . بنابراین مصرف تعداد زیادی تخم مرغ و مقادیر زیاد گوشت ممکن است اندازه بدن را بزرگ کند اما این به معنی افزایش قدرت و حجم عضلات نیست . این گونه برنامه غذایی مقدار چربی در بدن را افزوده و خطر سکته قلبی و مغزی را زیاد می کند بعلاوه در صورت مصرف زیاد پروتئین مواد دفعی حاصل از پروتئین مثل اوره می تواند بر کبد و کلیه اثر سوء داشته باشد

توجه :مصرف بیش از حد پروتئین به صورت غذاهای پروتئینی یا مکمل های پروتئینی صحیح نیست .