انواع کربوهیدارتها

 

الف ) قندهای ساده ( گلوکز – فروکتوز – گالاکتوز ) در عسل و میوه ها یافت می شوند در اصلاح علمی به این قندها مونوساکاریدها میگویند . به گلوکز ، قند خون نیز می گویند .      ب) دی ساکاریدها از ترکیب دو قند ساده ایجاد می شود مثل شکر  ( ساکاروز )                   ج) کربوهیدرات مرکب مانند نشاسته و گلیکوژن ، در اصطلاح به این قندها پلی ساکاریدها می گویند .


توجه : کربوهیدراتها اولین منبع تامین انرژی برای تمام اعمال بدن و فعالیتهای عضلاتی است

کربوهیدرات مناسب در ورزش

به خاطر داشته باشید کربوهیدراتهای مرکب (غلات و غذاهای ساخته شده از آن ) با سرعت کمی وارد خون می شوند بنابراین در ورزشهای طولانی مدت ، انرژی لازم برای  بدن را فراهم می کنند . لذا قبل از مسابقه و تمرین ، این نوع مواد ارجح هستند اما در حین فعالیت ورزشی نیاز به قندی است که بسرعت وارد خون شود و انرژی بدن را تامین کند .

توجه شود . ورود یکباره مقدار زیاد قند سریع الجذب باعث ترشح یکباره انسولین و پائین آمدن قند خون می گردد

نان ، کلوچه ، بیسکوئیت ، شیرینی ، ماکارونی، برنج ، سیب زمینی ، شکر ، عسل ، شکلات مرباها دارای انواع کربوهیدرات ها هستند

مقدار کربوهیدرات در رژیم غذایی ، چه میزان باید باشد ؟

در یک رژیم غذایی مناسب باید 70-60 درصد ، کربوهیدرات وجود داشته باشد که بخش عمده آن باید قند مرکب مثل سیب زمینی ، نان ، برنج و ماکارونی باشد .