مواد معدنی و منابع غذایی

موادمعدنی در حفظ فعالیت طبیعی بدن نقش مهمی دارند . مواد معدنی از عناصر تشکیل دهنده آنزیمها ، هورمونها و ویتامینها هستند . از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن می توان کلسیم ، فسفر ، پتاسیم ، سدیم ، آهن و ید را نام برد .

کلسیم در ساختمان استخاون و دندان و آهن در خون سازی (هموگلوبین) نقش اساسی دارند و ید برای تنظیم هورمون تیروئید بسیار ضروری است .

دیدن جزئیات ادامه مطلب


منابع غذائی برخی از مواد معدنی عبارتند از :

1.  کلسیم : در شیر ، پنیر ، ماست و سبزیهای سبز یافت می شود .

2.  فسفر : در شیر ، پنیر ، ماست ، گوشت ، ماهی و حبوبات یافت می شود .

3.  پتاسیم : در سبزیجات سبز ، حبوبات ، سیب زمینی ، موز ، شیر و گوشت یافت می شود

4.  سدیم : در نمک طعام وجود دارد  .

5.  آهن : در تخم مرغ ، گوشت ، حبوبات ، سبزیجات سبز یافت می شود .

6.   ید : در ماهی ، سبزیجات و نمک ید دار یافت می شود .

 

آب –H2O

آب فراوانترین ماده بدن است حدود 60 درصد وزن بدن را آب تشکیل می دهد آب بخش اعظم خون ، ادرار ، عرق و سلولهای بدن را تشکیل می دهد . هنگام کمبود آب بدن حجم خون نیز کم می شود . کاهش حجم خون موجب می شود اکسیژن رسانی به بافتهای بدن کاهش یابد و نتیجه این امر روی عضلات عبارتست از : خستگی و ضعف عضلانی که بر عملکرد ورزشی اثر سوء دارد .

مهمترین نقش آب خنک کردن بدن است در جریان ورزش بدلیل بالا رفتن سوخت و ساز مقدار زیادی گرما تولید می شود . این گرمای زائد از طریق مختلفی از بدن دفع می شود که یکی از مهمترین آنها تعریق است تبخیر شدن عرق باعث کاهش دمای بدن می شود . بنابراین در جریان فعالیتهای شدید ورزشی مقدار زیادی آب از بدن دفع می شود که این مقدار می تواند حتی به 2 لیتر در ساعت نیز برسد .

توجه : تامین آب و جبران مایعات از دست رفته از مهمترین اولویتها در ورزش است از دست رفتن 2 درصد مایع بدن معادل 5/1 لیتر برای یک فرد 70 کیلوگرمی ، 20 درصد توان جسمی ورزشکاران را کاهش می دهد .

تشنگی شاخص مناسبی برای نیاز به مایع نیست چرا که علامتی دیررس است  ورزشکار باید بطور منظم و قبل از اینکه تشنه شود آب بنوشد .